Met warme hand of koude hand
Wanneer je tijdens leven een schenking doet aan de kinderen, noemen we dit een schenking met warme hand. Je bent er zelf bij en ziet hoe de kinderen profiteren van jouw schenking. Krijgen de kinderen pas een deel van je vermogen na het overlijden dan noemen we dat een verkrijging uit koude hand. Het betekent natuurlijk niet dat het dan niet goed meer is bedoeld. Een schenking met warme hand heeft het voordeel dat de kinderen nu iets krijgen. Een verkrijging in een levensfase waarin zij het waarschijnlijk het meest nodig hebben. Een schenking kan geheel of gedeeltelijk belastingvrij plaatsvinden. Nu tegen het einde van het jaar de belangrijkste vrijstellingen op een rijtje.
Algemene vrijstelling
De meest algemene en dus gemakkelijkste vrijstelling voor een schenking aan de kinderen is de basisvrijstelling. In 2026 is dat een bedrag van € 6.908,–. Deze vrijstelling mag je ook gebruiken bij een schenking aan een pleeg- of stiefkind. Noch de schenker noch de ontvanger hoeft van deze schenking een belastingaangifte te doen. Deze schenking mag je elk jaar doen. Wanneer je meer schenkt dan het bedrag van de vrijstelling en geen beroep doet op een andere vrijstelling, moet over het eerste deel van het meerdere tot € 158.669,– 10% schenkbelasting worden betaald. Over het bedrag boven € 165.577,– moet 20% schenkbelasting worden betaald.
Dure studie of opleiding
Willen de kinderen een dure studie of opleiding gaan volgen (of volgen zij die al) dan mag je als ouder een grotere schenking doen. Wanneer de schenking aantoonbaar wordt gebruikt voor de studie mag er vrij van schenkbelasting maximaal een bedrag worden geschonken van € 69.009,–. Een belangrijke voorwaarde is wel dat het kind tussen de 18 en 40 jaar oud is. De dag waarop de 40-jarige leeftijd wordt bereikt, telt ook mee. Van deze schenking moet aangifte bij de belastingdienst worden gedaan en daarbij moet een beroep op deze vrijstelling worden gedaan.
Algemene verruimde vrijstelling
Volgt jouw kind geen dure studie of opleiding dan toch mag je toch eenmalig een hogere schenking doen. Zolang de leeftijd niet lager is dan 18 en niet hoger is dan 40 jaar mag je één keer een groter bedrag schenken. In 2026 bedraagt dit bedrag 33.129,–. Jouw kind mag zelf beslissen wat hij of zij met het geld gaat doen. Er is geen verplicht bestedingsdoel. Schenk je dit jaar voornoemd bedrag, dan vervalt de eerstgenoemde vrijstelling van € 6.908,–.
Bij deze schenking geldt, naast de leeftijd, als voorwaarden dat je aangifte en een beroep op de vrijstelling moet doen. Is jouw kind de leeftijd van 40 jaar al gepasseerd maar diens partner is jonger, dan mag ook aan deze schoonzoon of schoondochter worden geschonken. Dat is natuurlijk wel een keuze maar als het bestedingsdoel bijvoorbeeld een verbouwing in huis of de aankoop van de gezinsauto is, komt het beiden ten goede. Alsdan is de schenking aan de koude kant, voor zover dat al aan de orde is, minder bezwaarlijk.
Op deze vrijstelling kan geen beroep meer worden gedaan als de vrijstelling voor de studie of opleiding al is gebruikt. Er is dus maar één keer een verhoogde vrijstelling toe te passen.
Eigen woning
Het was zo’n mooie schenking, de schenking van de jubelton voor de aankoop van de eigen woning, maar helaas bestaat hij sinds een aantal jaren niet meer. Dat terwijl dit bij de jongelui met de huidige hoog woningprijzen, natuurlijk prima zou uitkomen. Een goed alternatief is om hen het geld te lenen en dan jaarlijks de rente en een deel van de schuld kwijt te schelden door middel van de algemene vrijstelling van € 6.908,–. Daar ben je dan wel een aantal jaren mee bezig, maar zij kunnen vooruit.
Kleinkinderen
Is er een rijk bezit aan kleinkinderen dan kun je jaarlijks ook aan hen een schenking doen. Belastingvrij mogen zij jaarlijks van opa en oma (samen) een bedrag ter grootte van € 2.769,– ontvangen.
mr. Erik Marcus RB- Remie Fiscaal Juridisch Adviesbureau – Uden


