Uw zaken van alle kanten bekeken.
Fiscaal, juridisch én bedrijfseconomisch.
Actueel

Datum: 12-01-2018

Het belang van algemene voorwaarden

Het ondernemerslandschap is continu in beweging en u als ondernemer dient steeds weer weloverwogen beslissingen te maken om uw onderneming in stand te kunnen houden en te laten groeien. Hoe u uw ondernemingsrisico’s ook inschat, het hebben van goede op maat gemaakte algemene voorwaarden is onmisbaar en van groot belang voor uw onderneming. Het uitsluiten van aansprakelijkheden begint met het hebben van algemene voorwaarden en wordt vervolgens verder ingekleurd door de individuele overeenkomsten die u sluit met derde partijen.

Algemene voorwaarden worden eenmalig opgesteld en zijn, mits correct toegepast, van toepassing op elke overeenkomst die u sluit met klanten en/of andere ondernemers. De algemene voorwaarden kunt u zien als voorwaarden waarover u eigenlijk niet wilt onderhandelen en die niet zozeer betrekking hebben op de individuele overeenkomst, maar waarvan u wel vindt dat deze vast moeten staan en bekend moeten zijn bij uw wederpartij. Zo kunt u bijvoorbeeld voorwaarden stellen over betalingen, levertijden, overmacht, eigendomsvoorbehoud, garantie, aansprakelijkheid en/of incassokosten.

Het hiervoor genoemde toont ook gelijk aan waarom de algemene voorwaarden nou zo belangrijk zijn voor u en uw onderneming en wat nou het belang is dat ze zijn afgestemd op uw bedrijfsvoering en werkzaamheden. Steeds vaker zien wij dat ondernemers denken te kunnen volstaan met een standaard van internet gedownload model. Een model dat niet aansluit op het bedrijfsmodel of de bedrijfsvoering van uw onderneming. Daarnaast zien wij dat ondernemers ook vaak werken met een verouderde versie van de algemene voorwaarden. Dit kan leiden tot nare discussies over aansprakelijkheid en onduidelijkheid over onder andere leveringen of betalingen.

Brancheverenigingen bieden vaak algemene voorwaarden aan die zijn gericht op de specifieke branche. Indien u ervoor kiest zelf uw algemene voorwaarden op te stellen bieden deze algemene voorwaarden een goed startpunt, maar deze zijn echter nog wel standaard en niet toegespitst op uw eigen bedrijf en uw bedrijfsprocessen. Wij raden u aan uw algemene voorwaarden door ons te laten opstellen of de door uzelf opgestelde algemene voorwaarden door ons te laten toetsen. Zodat u onnodige discussies en juridisch getouwtrek kunt voorkomen.

Mocht u naar aanleiding van het bovenstaande vragen hebben of bent u benieuwd naar wat wij voor u kunnen betekenen, neem dan contact met ons op. Dit kan per e-mail (info@remie.nl) of per telefoon (0413-241060). U kunt dan vragen naar de heer mr. R. (Rick) Janssen.

< Terug naar overzicht